Elektromos autóval az Istriára a vírushelyzet közepén

Az elektromos autók felhasználói köre és rajongó tábora egyre nő. A Tesla úttörő munkája után, olyan hétköznapi ember számára ismerős márkák is elektromos autó gyártásába kezdtek, mint a Volkswagen, a Skoda, a Seat, a Honda, az Opel vagy a Renault.

Az állami támogatás is hozzájárulhatott ahhoz, hogy egyre többen döntsenek hazánkban is a környezetbarát, halk és szagtalan alternatíva mellett. A villanyautók mellett nem csak ez szól – megbízhatók, teljesítményük, gyorsulásuk figyelemre méltó. Egyesek szerint, ha az akkumulátor fejlesztésével növelhető az egy „tankolással” megtehető táv, akkor ez lesz az autózás jövője.

De hogy is néz ki ez a valóságban? Milyen minőségű töltőhálózat van kiépítve eddig Európában? Mennyi tervezést igényel egy hosszabb utazás, és kell-e pánikolni attól, hogy esetleg lemerülünk az autópálya szélén? Mi a helyzet a vírussal kapcsolatos óvintézkedéseket tekintve?

Adott egy Hyundai Ioniq Electric, négy személy, nyaraláshoz telepakolt csomagtartó, 217 km hatótáv, 100 % töltöttség. Kiindulási pont: Szombathely. Az úti cél: Umag, Horvátország. Az időjárás ideális: 20 °C, se klíma se fűtés. 

2020. július 11. 05:45: Indulás Szombathelyről.

06:02: Sima határátlépés, a Bucsui határátkelőn csak rápislantottak az okmányainkra, egyéb ellenőrzés nem volt.

06:37: Első töltés Hartbergben a főtéren. Az induló 100%-ról 71-re csökkent a töltöttségünk mire az osztrák városba értünk. A 20 perces töltés alatt ez 94%-ra nőtt, így a hatótávunk 214 km volt.

Harbergi töltő: https://goo.gl/maps/wL3fPRqoxwMmAaMD9

08:42: Második töltés Szlovéniában egy OMV kúton. A határon szinte senki sem volt, két autó állt amikor odaértünk. Elkérték az iratokat, és az újfajta személyiket beszkennelték, a régifajtát és az útlevelet csak megnézték. A töltő az első lehajtón érhető el a határ után. 25%-ról 86 %-ra töltött fel az autó, a megtehető út 190 km-re nőtt.

Töltő: https://goo.gl/maps/mXE5UY5h5ZttnUpJA

10:50: Második szlovén töltésünk helyszíne Ljubljana egy Petrol állomás volt. Az országban gyakorlatilag minden Petrol benzinkúthoz tartozik villanytöltő, és ezt az autópályát táblán is jelölik. Érkezéskor 17%-os töltöttségű volt az autó. 45 perc töltés után indultunk tovább.

Töltő: https://goo.gl/maps/ckJSAYswEo517sQn9

12:17: Következő töltésünk Koperban volt, ahol egy Ionity töltőt használtunk. Az érkezéskor 50% töltöttségű autót 94%-ra töltöttük, mivel a Horvát határon torlódást, és két óra várakozást ígért a rádió. Így az autó 201 km hatótávot jelzett, amivel biztonságosan várhattunk a dugóban légkondival együtt.

Töltő: https://goo.gl/maps/5cXUF4pDb7P4qJjdA

15:50: Több órás várakozás után megérkeztünk Umagba. A határon bár sokat kellett állnunk, mégsem várt minket komoly ellenőrzés. A horvátok rettenetesen lassan engedték be az autókat, de semmilyen papírt nem kértek – annak ellenére, hogy egy honlapra is be kellett regisztrálni utazás előtt, és a regisztrált utazóknak külön sávba kellett állni. Ugyanaz történt, mint az osztrák-szlovén határon: az újfajta személyiket lecsippantották, a többivel nem igazán foglalkoztak.

Vírus helyzet Horvátországban

Az ország tartózkodásunk alatt (2020.07.19-ig) hazánk besorolása alapján zöld zónába tartozott, így hazatérésünk is zavartalan volt. Az országban hasonló óvintézkedések vannak jelen, mint nálunk: minden zárt térben (rendőrség, orvosi ügyelet, posta, gyógyszertár, bolt stb.) és tömegközlekedési eszközön kötelező a maszk viselése. Akin nincs arra rászólnak, és kiküldik a boltból – vagy be sem engedik. A tengerpartok üresek, ijesztően kevés a turista. Ez nyilván odautazó magyarként jó hír, mert kevesebb eséllyel fertőződünk meg. Gyakorlatilag a strandon az egész partszakaszon volt, hogy mindössze 10-15 ember fürdőzött és napozott. 

Töltőhelyek listája a visszaúton:

Konklúzió

Bár elsőre félelmetesnek tűnhet az elektromos autók akkumulátorának hatótávolsága egy benzines vagy diesel autóhoz képest, de tulajdonképpen odaúton négyszer, visszaúton háromszor kellett töltenünk. Ennyi megálló egy átlagos autóval is kellhet, hiszen nem egészséges egyben levezetni ennyi kilométert senkinek sem, illetve étkezés, illemhelyhasználat, vagy tankolás is pihenő beiktatását kívánja – a gyermekekkel utazókról ne is beszéljünk. Átlagosan 20-30 percet töltöttünk el egy töltés alkalmával, ami gyorsan eltelik, egy kis kávéval, nézelődéssel, mosdókereséssel.

Az elektromos autózás jó befektetés lehet, hiszen megbízható, és az autó megvásárlása után szinte semmibe se kerül, ha okosak vagyunk: rengeteg helyen lehet ingyen tölteni pl. bevásárlóközpontok parkolójában. A fizetős töltés sem jelentősen drága, ráadásul otthonról, konnektorba csatlakoztatva is feltölthetjük az autónkat. A töltőhálózat egyre több hellyel rendelkezik, így ez a környezetbarát alternatíva nemcsak városban cirkáláshoz, de hosszabb utazásokhoz is megfelelő lehet az autózás jövőjében.