A MÁV-Start most sem készült fel az ünnepi forgalomra: december 21-e óta 100 Intercity-vonatra fogytak el a helyjegyek – írja a Közlekedő Tömeg Facebook-oldalán. Az általuk közzétett listán szerint több szombathelyi vonat is érintett volt a problémával.
A Győr, Nyíregyháza, Miskolc, Szeged, Pécs, Zalaegerszeg, Kelebia, Lőkösháza és Biharkeresztes felé közlekedő járatok is megteltek.
Bár a vasúttársaság előzetesen azt ígérte, hogy növelik a vonatok kapacitását, valójában számos járatra feleannyi kocsit sem kapcsoltak, mint amennyi szükséges lett volna. Több tucat vonatról hiányoztak az első osztályú kocsik is – írják.
A Közlekedő Tömeg Egyesület eddig három alkalommal hívta fel a MÁV-Start figyelmét a megtelt Intercity-k súlyos problémájára: a szeptember 1-jei iskolakezdés alkalmával, az október 23-ai hosszú hétvégén, illetve a november 1-jei hosszú hétvégén. Minden alkalommal hangsúlyoztuk, hogy megoldást csak a forgalomból kivont kocsik üzembe helyezése, új járművek vásárlása, illetve a csúcsidőszakon kívüli vonatok jegyárainak további csökkentése adhat – húzza alá az egyesület.
Mi szükséges a probléma megoldásához?
1. Az IC+ projektet azonnal le kell állítani, és meg kell kezdeni a több mint 40 forgalomból kivont, légkondicionált kocsi üzembe helyezését.
2. Sürgősen be kell vonni további cégeket a forgalomból kivont járművek karbantartására és vizsgáztatására, illetve a meglévő kocsik felújítására, ugyanis ehhez a mostani kapacitás elégtelen. Ha a MÁV-Start a jelenlegi tempóban halad a kocsik felújításával, akkor 2030-ra sem fog végezni velük.
3. Új gyártású, illetve használt kocsikat kell vásárolni, ugyanis az átlagéletkor szinten tartásához évente kb. 75 darab új kocsit kellene beszerezni. A MÁV-Start legutóbb 2015-ben vásárolt kocsikat, használtan, ez pedig arra sem volt elegendő, hogy megállítsa a járműpark öregedését.
4. Míg nem áll forgalomba elegendő mennyiségű 160 km/órára alkalmas kocsi, addig a soproni és szombathelyi vonatok kapacitását 140 km/órás sebességre alkalmas kocsikkal kell bővíteni. Ezzel az intézkedéssel mindenki felférne a vonatokra, és a menetidő sem növekedne.
5. A csúcsidő utasforgalmának csökkentése érdekében 20%-nál is magasabb, dinamikusan változó kedvezményeket kell nyújtani azon vonatokon, melyeken bőséggel akad szabad hely. Erre a MÁV-Start tavaly bevezetett új jegyértékesítési rendszere, a JÉ maradéktalanul alkalmas. Az olcsóbb jegyárak nemcsak a zsúfoltságot csökkentenék, hanem rengeteg autóval utazót is ösztönöznének a vasút használatára.