Bár minden kutatás szerint évről évre kevesebbet olvasunk, hatalmas a kínálat a legkülönbözőbb fajtájú könyvekből. S bár megjelentek az e-bookok, továbbra is népszerűek a kézbe vehető, fellapozható kötetek. Megjelenésükről, tipográfiai, grafikai sajátosságaikról kevés szó esik, pedig ez is része az olvasás élményének. Sellyei Tamás Ottóval – akinek az elmúlt évtizedekben számos könyvterve valósult meg – a könyvtervezés fázisairól, az alkotói szabadság kereteiről, “az üres helyekkel való játékról” és egy-egy ötlet megszületéséről beszélgettünk.
A tervezőgrafikusnak négy könyve – egy művészeti albuma, két fotókönyve és egy tudományos kötete – elnyerte a Szép Magyar Könyv díjat. Ezek kapcsán beszél arról, hogyan hangolható össze az alkotói cél a feladattal, milyen az “ideális” szerző, miért fontos a borító, hogy készültek a Klotz Miklós fotográfussal közös kötetei, vagy hogy mit jelent a ritmusváltás egy könyvben. Olyan “kulisszatitkokra” is fény derül, hogy a Torockó-könyvében miért kapott minden ‘o’ betű fémes bevonatot, mi köze a mi kérdőjelünknek a maszáj motívumokhoz és hogy kerülnek firkák egy művészeti albumba. Sellyei Tamás Ottó végül arról mondja el a véleményét, hogyan hat tanítványaira a vizuális élmények sokasága és hogyan befolyásolja a jövő grafikusainak munkáját a mesterséges intelligencia.