Kezdőlap Szombathely Városblog - Szombathely Szombathelyi tömegközlekedés: rossz, de drága?

Szombathelyi tömegközlekedés: rossz, de drága?

A 2018 decemberi közgyűlésen nagy vita kísérte a tömegközlekedésről szóló napirendi pontot. Abban egyetértettek a képviselők, hogy az ÉNYKK-val tervezett szolgáltatási szerződés előnytelen az önkormányzat számára, főleg úgy, hogy a buszpark átlagéletkora magas, és több olyan autóbuszt is közlekedtet a cég, amelyek jelentős füstkibocsátással futnak a város útjain.

Patthelyzetet hozott a legutóbbi, a tömegközlekedéssel kapcsolatos közszolgáltatási szerződésre kiírt pályázati felhívás. A pályázatra csak az ÉNYKK Zrt-től érkezett ajánlat. Azonban, ha ezt nem fogadta volna el a decemberi közgyűlés, akkor január elsején leállt volna a helyi tömegközlekedés, ezzel közlekedési káoszt okozva a megyeszékhelyen.

Mindkét oldal képviselői tiltakoztak az elöregedő buszállomány, valamint a sokszor füstokádó, azaz jelentősen környezetszennyezőnek vélt autóbuszok használata ellen is. Több javaslat érkezett elektromos autóbuszok forgalomba állítására, valamint példaként említették Zalaegerszeg esetét, ahol ugyanez a cég a helyi vízművel együttműködve gázüzemű autóbuszokat állított forgalomba.

Molnár Miklós gazdasági ügyekért felelős alpolgármester a helyi tömegközlekedésben használt autóbuszok magas átlagéletkora és környezetszennyező működésük mellett a szerződés önkormányzat számára negatív pénzügyi vonatkozásaira is kitért.

Illés Károly alpolgármester felszólalásában egyetértett Molnár Miklós alpolgármesterrel abban, hogy egy rossz feltételekkel bíró szerződést tárgyalnak, amely kényszerhelyzetet is szült. A pályázati felhívás egyik alapvető előírásaként a minél modernebb, költséghatékonyabb és környezetbarátabb tömegközlekedést jelölték meg, amelyet minél modernebb eszközökkel kell lebonyolítani. Erre azonban szolgáltatótól nem érkezett érvényes ajánlat, majd az elmúlt években olyan átalakulás történt a piacon, ami az ÉNYKK-t monopolhelyzetbe hozta, bár a városvezetés célja továbbra is a minél modernebb és minél környezetbarátabb tömegközlekedés biztosítása.

Kiemelte, hogy a modernebb tömegközlekedés azokban a városokban valósulhat meg, ahol a város maga alapít és működtet közlekedési céget, azonban ennek nagy költségei vannak: például Debrecenben évente 2,5 milliárd Ft-ba kerül a tömegközlekedés. Az új buszok ára is 80-150 millió forint között mozog, attól függően, hogy szóló vagy csuklós, illetve milyen meghajtású autóbuszokról van szó.

Veszprémben nem hosszabbítottak

A város közlekedési felméréseiből kiderült, hogy a közösségi közlekedés alacsony szolgáltatási színvonala miatt ezt a közlekedési formát választják a legkevesebben a városlakók közül. A vizsgálat kimutatta, hogy ha rövidebb menetidővel, kedvezőbb költségekkel és magasabb színvonalon működne a helyi tömegközlekedés, akkor azt több veszprémi lakos venné igénybe.
Az önkormányzat által alapított V-busz Kft. 2019. január 1-én kezdte meg működését a megyeszékhelyen. A modern, alacsonypadlós, környezetkímélő járműveket közbeszerzés útján, külső szolgáltató közreműködésével biztosítják. Az új szolgáltatás azonban nemcsak a buszokat érintette: a teljes menetrendet és vonalhálózatot megújították, több városrészt bekapcsolva a tömegközlekedésbe. Az ÉNYKK-nak a veszprémi önkormányzat korábban évente közel 300 millió forintot fizetett. Az új cég üzemeltetése eléri az 1,4 milliárd forintot, a becslések azonban 800 millió forintos bevétellel számolnak.

(iho)

Illés Károly felszólalásából az is kiderült, hogy több buszgyártóval tárgyaltak, és azt tapasztalták, hogy Magyarországon nincs olyan elektronikus buszokat szállító cég, amely megbízhatóan, hosszútávon is biztosítani tud ilyen meghajtású autóbuszokat (ezt később az ÉNYKK személyszállítási igazgatója is megerősítette). Több városban is próbálkoztak hasonló ötletekkel, azonban mindenhol negatív tapasztalatokat szereztek e téren. Kitért a CNG típusú, korábban említett gázmeghajtású autóbuszokra is, melyek alapinfrastruktúrájának kiépítése milliárdos költségeket vonna maga után.

Szöllősi József, az ÉNYKK személyszállítási igazgatója a közgyűlésen elmondta, hogy a Szombathely helyi járatait ellátó autóbuszok átlagéletkora 14 év: ebből két 30 éves csuklós busz a legöregebb. A képviselők kérdésére Szöllősi kifejtette, hogy bár menetközben nincs lehetőség a buszok környezetre gyakorolt hatásának mérésére, az ÉNYKK a járműveket bármely műhely számára biztosítani tudja a szükséges mérések elvégzése érdekében. Válaszából kiderült, hogy a cég 16 városban lát el helyi szolgáltatást, és nem Szombathelyen a legrosszabb a helyzet az átlagéletkor szempontjából. Veszprémben (ahol egyébként január 1-jétől nem az ÉNYKK a szolgáltató – szerk.) 22 év, Győrben 20, Zalaegerszegen pedig Szombathellyel megegyezően 14 év az átlagéletkora a járműparknak.

Reagált a gazdasági szempontokra is: az elmúlt években kormányzati döntéseknek köszönhetően jelentős bérfejlesztés történt az autóbuszvezetők körében, amely nélkül nem tudták volna biztosítani a szolgáltatást, hiszen

jelenleg is más megyékből kell buszsofőröket hívni a szombathelyi helyijáratok biztosítására.

Molnár Miklós alpolgármester a szerződéssel kapcsolatos pénzügyi kondíciókról is beszélt a közgyűlésen, a Szombathelyi Televízió Szombathely Ma című közéleti magazinjában pedig úgy fogalmazott, hogy a szolgáltatóval kötött megállapodás eredménye “egy sokkal rosszabb szolgáltatás, sokkal drágábban”. Elmondta, hogy ez egy olyan feladat, amely nagy költségekkel jár, és monopolhelyzetben van az ÉNYKK. Kiemelte, hogy a jegyekből származó bevétel a szolgáltatóhoz érkezik be, valamint nem értett egyet a szolgáltatásból eredő veszteség finanszírozásának módjával sem.

Szintén az SZTV műsorában Lendvai Ferenc tanácsnok úgy fogalmazott, hogy bár volt közbeszerzési eljárás, mivel csak az ÉNYKK jelentkezett rá, esélyük se volt arra, hogy egy versenytárs megjelenése esetlegesen csökkentse a szolgáltatási árakat. Az árcsökkentést ugyanakkor most is megtehetnék a járatok ritkításával, azonban ezt azért sem lépheti meg az önkormányzat, mert Szombathely úthálózata nem ekkora közlekedő tömegre lett kialakítva. Jelentős problémákat okozna tehát, ha kevesebben vennék igénybe a tömegközlekedést. Kiemelte, hogy sok olyan autót lát, amelyben csak a sofőr utazik, és ahogy fogalmazott, “ez a legrosszabb”.

Nemény András, az ellenzéki frakció vezetője a műsorban a szombathelyi levegőminőség romlását említette meg, valamint példaként hozta más városok plusz forrásainak felhasználását is, hiszen volt olyan település, amely ezeket buszvásárlásokra fordította. Kiemelte Zalaegerszeg példáját, és nemértését fejezte ki az ÉNYKK hozzáállásával kapcsolatban. Ugyanakkor elmondta, hogy városvezetőként ő is megszavazta volna a javaslatot, hiszen a tömegközlekedést biztosítani kell. Az előterjesztést azért nem szavazták meg, mert jelezni szerették volna, hogy sürgős változtatásokat kell tenni e téren. Lehetőségként évente egy-két darab autóbusz vásárlását vázolta fel, amellyel a legöregebb buszok kivonhatók a forgalomból.

Molnár Miklós hozzátette, hogy ha a jövőben mérik a buszok kibocsátását, és azok nem felelnek meg az előírásoknak, akkor az ÉNYKK-t olyan kényszerhelyzetbe lehet hozni, amely biztosítja, hogy a szolgáltatást környezetkímélőbb buszokkal végezze a városban.

Lendvai Ferenc a műsor végén bejelentette, hogy megkezdik a szombathelyi légszennyezettség vizsgálatát, és napirend keretében már a januári gazdasági bizottság ülésén szakemberek véleményét fogják kérni az okok felkutatására és a helyzet megoldására. Ehhez, ha szükséges, a lakosság figyelmét is felhívják, valamint városi rendeleteket is érvénybe léptethetnek majd, amelyek a környezet megóvását célozzák.