Geszler Mária Garzuly nemrég úgy döntött, életművének jelentős darabjait Szombathely városának ajándékozza. Munkáiból 2024-ben a Szombathelyi Képtárban nyílik állandó kiállítás, amelyből máris ízelítőt kaphat a látogató: az intézményben 2023 szeptemberétől időszaki kiállításon mutatja be a művész emblematikus alkotásait Dráma a kertben címmel. Ez adta az apropót a Geszler Mária alkotói pályáját, inspirációit felidéző beszélgetéshez.
Az 1966 óta Szombathelyen élő és alkotó Kossuth-díjas keramikusművész az elmúlt évtizedekben a világ számos pontján megfordult, nevét és munkáit ismerik minden jelentős kerámiaművészeti központban, alkotásai fellelhetők a világ fontosabb kerámiagyűjteményeiben.
A beszélgetésben azokat az emlékeit és élményeit eleveníti fel, amelyek nyomot hagytak alkotásain, valami miatt megérintették és erőt adtak a munkához.
A művésznő beszél egyebek mellett arról,
- miért nem bánja, hogy nem lett csellóművész?
- milyennek látta az őrségi fazekashagyományt, amellyel pályakezdő művészként ismerkedett meg?
- milyen szerepe volt a fotószenvedélyének abban, hogy később a porcelán felé fordult?
- miért bűvölték el annyira a 70-es évek kísérleti textilművei?
- honnan ered a keleti kutúrák iránti érdeklődése?
- hogyan hatott rá a Szovjet-Közép-Ázsiában megtapasztalt iszlám és keresztény kultúra?
- miért élte meg katarzisként Japánban a „legortodoxabb” hagyománytisztelet és a modern civilizáció együttélését?
- miért mondja, hogy „dráma nélkül nincs művészet”?
Geszler Mária elmeséli a kerámiakészítés folyamatát és azt is megtudjuk, mi jut eszébe a ’csend’’ és az ’idő’ fogalmáról.