2022. január 1-jétől a Blaguss Agora Hungary Kft. biztosítja a helyijáratos buszközlekedést Szombathelyen.
A szolgáltatást eddig végző Volánbusz Zrt., amely szintén pályázott a szolgáltatásra, de szabálytalanságokra hivatkozva kizárták a tenderből, beperelte a megrendelő szombathelyi önkormányzatot.
A vasi megyeszékhely önkormányzatának közgyűlése június végén egyhangú döntéssel határozott úgy, hogy 2022. január elsejei hatállyal a Blaguss Agora Hungary Kft.-vel köt 10 évre szóló szerződést a szolgáltatásra, évente 1,279 milliárd forint díjért – írja az MTI.
Jelen sorok írója a Vasi Volán Ikarusai, ARC, majd később CREDO, valamint néhány MAN gyártmányú buszain közlekedett sok éven át, ahogy sokan mások a vasi megyeszékhelyen.
A helyi tömegközlekedés – főleg a buszok állapota és a menetrend – mindig is kiemelt téma volt mind a lakosság, mind a helyi politika életében. Ezért is volt meglepő, és ugyanakkor örömteli, hogy a legutóbbi tenderen a városi közgyűlés pártállástól függetlenül egyhangúlag támogatta az új szolgáltató kiválasztását, ezzel politika fölé helyezve a szombathelyi buszközlekedés ügyét.
Sehol egy régi busz
Talán a legelső, ami feltűnik az egyszerű utazónak, hogy közös megjelenésű, kialakítású és azonos márkájú autóbuszok közlekednek az év elejétől a város útjain. Összesen 33 darab Mercedes busz beállításával üzemel a helyijárat Szombathelyen, 3 Mercedes-Benz CitySprinter, 5 Mercedes-Benz Citaro G csuklós és 25 Mercedes-Benz Citaro szóló autóbusz áll a város szolgálatába, amiknek 100%-a vadonatúj. A buszok megfelelnek az Euro 6 környezetvédelmi előírásoknak, alacsonypadlósak, klimatizáltak.
Január elsejei hangulatképek a 30Y-ról és a 12-es buszról
A decemberi, buszbemutató sajtótájékoztatóról készült galéria
A buszra szállás közben a jegyérvényesítés a korábbinál gyorsabb – ugyan a Volánbusz járatain is volt már lehetőség a mobiljegy használatára, a QR kód beolvasása tapasztalatunk szerint jóval gördülékenyebb. A Simple alkalmazáson keresztül váltottuk meg a jegyet, ugyanakkor a korábban használt VoxPayben még ez a lehetőség nem volt megjelenítve – ez valószínűleg pár napon belül megoldódik.
Az utazás során az új buszok valamennyi előnyével találkozhattunk: amellett, hogy a fűtés normális hőmérsékletet biztosított (nem akartunk felgyulladni és megfagyni sem), a járművek tisztasága és dinamikussága (értsd: nem esett szét alattunk, mint egy régi Ikarus) meglepő hatást keltett. Remélhetőleg a buszok tisztaságára mind a társaság, mind a használók is figyelni fognak.
A buszokon jól hallhatóan és a megállóhelyek között normális távolságban üzemelt a hangos utastájékoztatás is.
Az utastájékoztatás minőségét több megfigyelésben foglalnánk össze:
- a buszmegállókban már napokkal ezelőtt kikerültek az új tájékoztató táblák és bennük a jól olvasható – és ami nagyon nem elhanyagolható – kétnyelvű menetrendek, amelyen QR kód segít eljutni a buszok valós idejű közlekedését mutató felülethez,
- apropó online felület: szinte Budapesten érezhetjük magunkat a szombathelyi tömegközlekedést használva, hiszen mind a Savaria Utas applikáció, mind ennek az asztali, webes verziója nemcsak a valós idejű közlekedési helyzetet, a buszok hollétét mutatja meg, hanem utazástervező segítségével valós adatokon alapuló javaslatokat kaphatunk, jelezve az esetleges tereléseket, késéseket is,
- a vasútállomáson még látszanak az átadás-átvétel körüli kisebb bonyodalmak: bár több kocsiálláson már kint vannak az új menetrendek, de láthatóan folyamatban vannak ezek leszerelése, sőt, már a Volánbuszos automata is eltűnt az Éhen Gyula térről
Két jelenséget fontos ugyanakkor megjegyezni: a vasútállomáson rengeteg felirattal jelzik az egyes buszok megállóhelyeit, emellett a még néhány buszon nem üzemelő ledes viszonylatjelzőt jól látható táblákkal pótolják, a buszsofőrök pedig készségesen állnak rendelkezésre az utasok számára, akik nemcsak az adott járatról, hanem az új menetrendről is kérdezik őket. A próbautak során öt járaton fordultunk meg, szinte mindegyiken felmerült egy-egy kérdés, amire nyugodt és bő választ kaptak az utasok a sofőröktől.
A kérdésekre ugyanakkor nemcsak személyesen, hanem szokatlan módon a Blaguss Agora Facebook és weboldalán is választ kaphatnak az érdeklődők: a közösségi oldalon sok esetben a hozzászólásokban válaszolnak a szolgáltató munkatársai a felmerült kérdésekre.
Na és a menetrend?
Azóta kényes kérdés a szombathelyi helyijáratos menetrend, amióta a villamost kiszorította az autóbuszközlekedés a hetvenes években. Ez most is feltűnik a hozzászólok körében, hiszen több menetrend-változás is történt, járatok szűntek meg és többet összevontak, valamint újak is indultak.
A Blaguss összegyűjtötte a legfontosabb változásokat, ezt változtatás nélkül közöljük:
30Y: útvonalhosszabbítás, hétvégén sűrűbb követés, átszállási lehetőségek
- iskolás időszakban és tanszünetben a maival azonos követés,
- ütemes menetrend hétvégén is,
- könnyen megjegyezhető indulási időpontok,
- hétvégén jelentős menetrendi bővítés: 40 perc helyett egységesen 30 percenként induló autóbuszok,
- útvonalhosszabbítás a Minerva lakópark és Olad, aut. ford. felé,
- Olad faluból gyakrabban induló járatok,
- csatlakozás Bogát felé/felől, illetve a vonatokhoz
- Minerva lakóparknál a fordított közlekedési irány miatt a közlekedés biztonságosabbá, kiszámíthatóbbá válik.
Újra észak-dél irányú közvetlen járatok: 12-es és 21-es!
- Az 1C, 12, 12B, 21, 21B vonalak összevonásával egy észak-dél irányú, átszállásmentes kapcsolatot biztosító autóbuszvonal jön létre.
- Herény – Vasútállomás – Bogát között a 12 és 21 jelzésű járatok biztosítanak utazási lehetőséget úgy, hogy Szentkirály/Gyöngyöshermán településrészeken a váltott irányú közlekedés továbbra is fennmarad,
- könnyen megjegyezhető indulási időpontok,
- ütemes menetrend hétköznap és hétvégén is,
- hétköznap délelőtt a 21A járatok biztosítanak eljutási lehetőséget a piacra, vagy akár a Hunyadi út áruházaiba Bogátról és a Joskar-Ola városrészből,
- Bogát és a vasútállomás között hétköznapokon 18 óráig egységesen 30 perces követés – kiszámítható, minden óra ugyanazon percében induló buszok
- csatlakozás a 30Y járataihoz, illetve a vonatokhoz
21A: hétköznap délelőtt – már tanszünetben és szombati napokon is!
- A 12-es és 21-es járatokat kiegészítve biztosítanak kényelmes eljutási lehetőséget a piacra, vagy akár a Hunyadi út áruházaiba Bogátról és a Joskar-Ola városrészből,
- indulások délelőttönként minden óra azonos percében – kiszámítható közlekedés,
- szombaton már 6 órától – igazodva az igényekhez
Körjáratok: hétköznap 17 óra után és hétvégén több járat, sűrűbb követés
- Munkanapokon egész nap a 2A és 2C járatok közlekednek egységesen 30 percenként, ezáltal 16:45 után is sűrűbb, 30 perces követést biztosítunk,
- az útvonal nem változik,
- Hétvégén 15 óráig 30 percenként, azután 60 percenként indulnak a 29A és 29C körjáratok a megszokott útvonalukon, érintve a Joskar-Ola városrészt,
9-es autóbusz: ütemes indulások
- hétköznap csúcsidőben 30, azon kívül 60 perces követéssel közlekednek a 9-es autóbuszok munkanapokon meghosszabbított üzemidőben: a Joskar-Ola városrészből az utolsó járat 22:13-kor indul
22, 25, 27 autóbuszvonalak: új menetrendi struktúra, ütemes menetrend
- Mindhárom vonal ütemesen, hosszabb üzemidőben, csúcsidőben 60 perces követéssel közlekedik. A 25-ös és 27-es vonalak csúcsidőn kívül is közlekednek, megszűnik az 5 órás üzemszünet munkanapokon napközben,
- a járatok minden óra azonos percében indulnak,
- hosszabbodik az üzemidő: a 27-es 17:20 helyett 19:05-kor, a 22-es 17:10 helyett 18:38-kor, a 25-ös 17:05 helyett 18:27-kor indul utoljára,
- a járatok az összes útvonalukon található megállóhelyen megállnak.
6-os autóbuszvonal: biztonságosabb, gyorsabb útvonal a Minerva lakóparknál
- A Minerva utca felől a 87-es főútra való balra kanyarodás időigényes, rendszeres késést okoz,
- ezért a METRO áruházat fordított irányban kerülik meg a járatok: szervizút – körforgalom – 87-es főút – jobbra Minerva utca – jobbra Demeter utca – balra Diana utca – jobbra Viktória utca útvonalon át közlekednek,
- Minerva lakópark felé a Viktória bútorház megállóhelyet a továbbiakban a járatok nem érintik, ugyanakkor Újperint felé megállnak ezen megállóhelyen,
- Újperint felé a METRO megállóhelyet a továbbiakban a járatok nem érintik, ugyanakkor Minerva lakópark felé megállnak ezen megállóhelyen,
- a menetrend hétköznap este módosult.
7-es autóbuszvonal: új járatok a Király Sportcentrumtól hétköznapokon reggel
- A munkanapokon 6:30-kor, illetve 7:10-kor a Vasútállomásról Újtemető felé közlekedő járatok megállnak Király Sportcentrum megállóhelyen.
26-os: kisebb menetrendi módosítások
- Munkanapokon a vasútállomásról 13:40-kor induló járat egy órával korábban, 12:40-kor indul. Parkerdőtől 14:00 helyett 13:00 időpontban indul vissza a vasútállomásra.
A legtöbb vonalon változik a menetidő: cél a csúcsidőn kívül is dinamikus közlekedés, a korai közlekedés, lassú haladás megszüntetése. A csúcsidei késéseket a vasútállomáson tartalékidő biztosításával csökkentjük – ez azt jelenti, hogy az autóbuszok reggel és napközben a vasútállomáson néhány percet várakozhatnak, csúcsidőben a jelentkező késést csökkenti a tartalékidő.
Jó kezdőlépés, de hosszú az út
Az első nap zanzásított tapasztalatai alapján valóban egy új korszak érkezett el a szombathelyi tömegközlekedésben, hiszen a buszállománya az ország egyik legmodernebbévé vált, új digitális megoldásokkal segítik a járatkövetést és a jegyértékesítést, és megjelent egy új logika a menetrend összeállításában, amely talán nagyobb rugalmasságot adhat a következő tíz évben.
Feladat azonban még van bőven: egy 2021-es felmérés szerint alig használják a helyijáratos buszközlekedést Szombathelyen, és akik igénybeveszik, valamilyen kedvezményes (tanuló, nyugdíjas) kategóriába tartoznak, ami azt jelenti, hogy nem alternatíva a tömegközlekedés jelenleg a megyeszékhelyen. Az új megoldások, az új buszok megjelenése jelentős lépések afelé, hogy ez a gondolkodás megváltozhasson.
Hasznos információk
Weboldal
Web: https://blaguss-szombathely.hu/
Facebook-oldal
Facebook-oldal: https://www.facebook.com/BlagussHungary
szombathely.utas.hu
Web: https://szombathely.utas.hu/