A magyar felsőoktatás több mint három hete állt át home office működésre. Mit szólnak ehhez az új rendszerhez a hallgatók? Különböző belföldi és külföldi egyetemekről kérdeztünk meg diákokat.
Milyen tapasztalataid vannak az eddigiek alapján a távoktatással?
Csákváry Réka, ELTE, vezetés és szervezés levelező mesterképzés
Teljes mértékben pozitívak. Mivel levelező munkarendben tanulok, hatalmas változást nem jelentett számomra az egyetem tekintetében az, hogy nem lehet bejárni személyesen az órákra. Korábban is minden előadást meg lehetett tekinteni videó formájában – amiket most üres előadótermekben vesznek fel a tanárok – az interneten, így ezt már egy „bejáratott rendszernek” lehet nevezni. Az elővizsgákról az az információ, hogy online formában lesz lehetőség részt venni rajtuk, de a félév végi vizsgákról egyelőre nincs hír. Folyamatos hangsúlyt kap az az állítás, hogy nem szeretné kitolni a vizsgaidőszak végét a vezetőség, tehát remélhetőleg valamilyen formában azt is meg fogják oldani.
Csiki Hilda, Semmelweis Egyetem, fogorvosképzés
A távoktatás nálunk a Zoom és Moodle nevű programokon keresztül valósul meg. A távoktatás az első naptól kezdve gördülékenyen működik, az előadások és gyakorlatok élőben és interaktív módon zajlanak. Személyes tapasztalatom, hogy sokkal többen követik az online előadásokat, mint ahányan ez egyetemen hallgatják. További könnyebbség, hogy az előadások visszanézhetőek. A szélesebb hozzáférhetőség és a visszanézhetőség miatt bizonyos elemek integrálása az ‘hagyományos’ oktatási keretek közé a tapasztalt pozitívumok miatt mindenképp megfontolandó.
Gajdán Viktor, Pázmány Péter Egyetem, jogászképzés
Nálunk jogon a legfőbb probléma talán, hogy a rendkívül gyakorlat orientált a képzés, ahol a kisszámú szemináriumon lehetőségünk van együtt gondolkodni és jogeseteket megoldani az oktatóval. A távoktatással szinte teljesen megszűntek a szemináriumaink. Pár tárgy esetében a Google Teams segítségével konferencia révén próbálkoznak az oktatók, de vélemény szerintem egyáltalán nem hatékony és eredményes a tananyag elsajátítása szempontjából.
Pungor Sára, Krems-i Főiskola, export-oriented management
Ausztriában nagyon rugalmasan kezelték a szituációt. Hétfőn délután bejelentették, hogy az egyetemek határozatlan ideig bezárnak, a kedd es szerdai óráinkat áthelyezték és csütörtöktől már elindult a digitális oktatás. Az előadók probléma nélkül kezelik a Microsoft Teams-t, minden anyag elérhető digitálisan, és annak ellenére, hogy nem kötelező a részvétel az órákon, 80-90%-a csoportnak mindig ott vagyunk. A hangulata is egészen más az óráknak, mivel néha egy-egy háziállat beugrik a videokamera elé. Van, hogy főzés közben hallgatom az előadást, szóval az egésznek a hangulata sokkal közvetlenebb és úgymond lazább, de mégsem veszít az értékéből. Március 12. óta járunk egyetemre “itthonról” és eddig én nagyon pozitív véleménnyel vagyok róla.
Fodor Márk Joszipovics, NKE Egyetemi Hallgatói Önkormányzat elnök
A távoktatás nagyon nagy kihívást jelentett nálunk, hallgatóknak és oktatóknak egyaránt. Tapasztaltunk rendkívül jó, innovatív megoldásokkal alkalmazkodtunk a helyzethez, de természetesen vannak kevésbé pozitív példák is. Amit nagyon fontosnak tartok, hogy legyünk türelemmel egymás irányába, hiszen elképzelhetetlen, hogy minden tökéletesen és olajozottan működjön egy ilyen helyzetben. Nagyon sok megkeresés, illetve kérdés érkezik hallgatótársaink irányából, ezekre igyekszünk legjobb tudásunk szerint válaszolni és segíteni nekik mindenben itthonról is, azonban számos részletszabályozás még nincsen meghatározva, amely megnehezíti nemcsak a hallgatók életét, de az oktatók munkáját is. Szerencsére Egyetemünk amennyire csak lehet, segítőkész a kialakult helyzet kapcsán, és számos olyan döntést hozott, amelyek enyhítenek a hallgatók terhein és lehetővé teszik a távoktatás végrehajtását. Továbbá fontos az, hogy kellően rugalmasak is, így a folyamatosan beérkező észrevételeknek megfelelően igyekeznek alakítani a távoktatás kereteit.
Tartanál meg hosszútávon is újításokat az oktatásban, mint például az online előadásokat, miután a veszélyhelyzet rendeződik?
Csákváry Réka, ELTE, vezetés és szervezés levelező mesterképzés
Az előadások online megtekintését egy kiváló lehetőségnek tartom, véleményem szerint sok más egyetem is beláthatná, mekkora könnyítés ez a diákok életében. Ezt akár a gimnáziumokban, általános iskolákban is lehetne alkalmazni, és nem csak a jelenleg kialakult helyzetben. Összességében úgy gondolom, hogy néhány szempontból akár előnyös is lehet ez az egyedi állapot, és a sok szomorú hír mellett meg kell próbálnunk valamit ebből is tanulni.
Csiki Hilda, Semmelweis Egyetem, fogorvosképzés
A protokolláris eseményekkel kapcsolatban, mint egy szakdolgozat védés, számomra inkább kényelmetlenséget okozott az új rendszer éppen a közvetlenség es a reakciók hiánya miatt, de egyébként ez is jól kivitelezhető volt.
Gajdán Viktor, Pázmány Péter Egyetem, jogászképzés
Amit pozitívumként említenék, az az előadások videó felvétele, amely tudtommal már más egyetemeken eddig is volt, de nálunk ez teljesen újdonság. Újra tudom nézni és hallgatni a Polgári jog vagy Büntető jog előadásaimat, ami hatalmas segítség. Továbbá ami talán még pozitív lehet bár erre nem igazán látok rá, hogy az elöregedett egyetemi oktatók most rá vannak kényszerítve arra, hogy igyekezzenek felvenni a versenyt korral és az új, digitalizáció adta lehetőségeket felhasználhassák az oktatáshoz.
Pungor Sára, Krems-i Főiskola (Ausztria), export-oriented management
Már most nagyon hiányolom az emberi kapcsolatokat, szóval én azt mondom, egy nappali képzésen igenis járjunk be előadásra és legyenek meg a személyes kontaktok. Így például egy csoportmunkát sokkal időtakarékosabb és hatékonyabb élőben megbeszélni, mint Skypeon. Viszont egy mester- vagy levelezős képzésen, akár munka mellett, bizonyos nagy létszámú előadásokat lehetne online tartani. Ez a megoldás nagyon könnyen összeegyeztethető a napi teendőkkel, például el lehet vinni egyszerre a kutyát is sétálni miközben fülhallgatón mobilon hallgatod az előadást. Személy szerint, csak vészhelyzet esetén használnám ezt a digitális oktatást, személyesen jobban mennek a dolgok.
Fodor Márk Joszipovics, NKE, Egyetemi Hallgatói Önkormányzat elnök
A mostani helyzet nem csupán kihívás, de egyben hatalmas lehetőség is a magyar felsőoktatás számára. A nehézségeken felülemelkedve, nagyon izgalmas látni és tapasztalni az új oktatási módszereket. Természetesen tisztában vagyunk vele, hogy ez csupán egy ideiglenes állapot, azonban abban is biztosak vagyunk, hogy a veszélyhelyzet elmúlása után nem térhetünk vissza teljes mértékben az eddigi oktatási módszerekhez. A jelenlegi tapasztalatok feldolgozása kulcsfontosságú, hiszen a most kipróbált eszközöket és eljárásokat be kell építenünk a „békebeli” egyetemi oktatásba is, jelentős minőségi fejlődést elérve ezzel. Ennek céljából jelenleg is fut egy projekt az Egyetemünkön, „Kreatív Tanulás Program” néven. Az NKE Egyetemi Hallgatói Önkormányzata szeretne élen járni ebben, és maximálisan támogatni az Egyetemet ennek megvalósításában.